Domů
Lyžařské běžecké trasy - Srnsko
Autor Petr
Středa, 14 prosinec 2005
Srnský okruh: Srní - Sedlo - Vchynicko Tetovský kanál - Sekerský potok - Staré Srní - Srní
přípojka do Modravy: Srní - Vchynicko Tetovský kanál - Javoří Pila

Srnský okruh:

Nenáročný okruh v mírném terénu okolo Spáleného Vrchu.

Nástupní místo je přímo v obci na loukách za požární zbrojnicí popřípadě u Lesní správy Srní. Trasa vede kolem hotelu Vydra směrem na Sedlo, kde projede mezi retenční nádrží Sedlo a sjezdovkou. Odtus se nabízí lyžařům krásné výhledy na údolí Vydry a Popelného potoka  a vrchol Antýgl ( východně ) či na údolí Křemelné s Paštěmi a vrcholem Křemelná ( severně ). Dále projedeme roztroušenými usedlostmi na Sedle a napojíme se na dnes již nepoužívanou část Vchynicko-Tetovského plavebního kanálu a to smyk do Křemelné. Při tomto kanálu velmi mírně stoupáme do části Srní zvané Mechov. Tady nekonáme silnici do Prášil a vystoupáme při kanálu cca 500m na Rozvodnu. V současnosti odtud proudí voda z plavebního kanálu podzemním vedením do retenční nádrže na Sedle a dále pak na turbíny elektrárny Vydra na Čeňkově Pile. U Rozvodny vyrazíme vlevo směrem na Staré Srní, u Polesí opět překonáme silnici na Prášily a po loukách pohodlně dokončíme okruh.

Celý okruh měří 9 km, možné zkrácení přímo pod Spáleným Vrchem zhruba na polovinu.
Vysoká četnost údržby rolbou.

Javoří Pila

Nástupní místo – Srní.
Přes Rozvodnu ( popsáno v předchozím okruhu ) vystoupáme na Zelenou horu ( bývalá osada) a dále na rozc. Bavorská cesta. Tento úsek trasy není strojově udržován. Na Bavorské cestě se napojíme na udržovanou trasu a krásným dlouhým sjezdem dojedeme na Javoří Pilu. Cestou výhledy na Modravské slatě a Roklan.
1) Z Javoří Pily můžeme zvolit kratší variantu okruhu a kolem Tříjezerní slati (v zimních měsících uzavřena ) opatrně sjedeme ostrým klesáním Hakešickou cestou zpět na plavební kanál, dále ve směru toku kanálu asi 2km na rozcestí a pak vpravo opět sjezdem do Srní.
2) Druhou možností je vydat se po proudu Javořího potoka na Rybárnu a dále do Modravy / občerstvení /. Z Modravy pak krásnou vyhlídkovou trasou po Vchynicko-Tetovské terase na Rokytu. Informační středisko NP Šumava.  Zde se nabízí opět dvě varianty návratu.
 a)  Podél plavebního kanálu asi 2,5 km po pluhované cestě a pak se napojíme na křižovatce Hakešická cesta na již popsaný návrat do Srní.
 b) Nebo můžeme dále pokračovat přes osadu Hrádky taktéž po strojově neupravované stopě přímo do Srní. Pěkné výhledy na Srní, Zelenou horu, Spálený Vrch.