Zdar všem, jezdím na Šumavu už hodně dlouho, jezdím jen na běžkách.Jezdíval jsem do Rudy a pamatuju dobu, že jsem si stopu dělal sám, ev. kolegové lyžaři. Dnes jezdím kolem Zadova a Borovky a jsem šťastnej, když je aspoň nějaká stopa udělaná a když není, tak nic neřeším, vezmu ev. lyže na ramena a projdu se.Stačím se u toho i rozhlížet po okolí, sledovat přírodu a představte si i dokážu pozdravit protijedoucí běžkaře. Snažím se nikomu nepřekážet, prostě si užívám to, že je víkend, nic nemusím, stačí jen poslouchat ticho. Dnes jsem potkal při cestě do Borovky jen jednoho závodníka, byl divnej, dřel, koukal do stopy a já byl divnej se svým "ahoj". Ani nestihl při té měřené rychlosti odpovědět.O co milejší byl pár starších asi manželu, se kterými jsem prohodil cosi o kvalitě stopy a počasí. Chci tím vším jenom říct užívejte si každý hory a přírodu, při závodění ji zkuste i vnímat a přestaňte se tady dohadovat o značkách na začatku tras, o tom kdo je dokonalejší, zda klasik nebo bruslař, o placení upravených stop ( to si tady snad platí p. Stráský ). Jasně večer v hospodě bude Vaše číslo uběhnutých km zajímavé, ale pocit a vzpomínka, že se na trase na Vás někdo usmál a popřál pěkný den, to nic nenahradí....
zdenek 13 leden 2012 20:44 |
bruslaři pozor, v okolí Prášil se dá pěkně zalyžovat, stopa upravena ,,spravedlivě,,, 1x klasika a 1x bruslení, velké díky rolbaři z Prášil!!!! skvělý zážitek po dlouhé době. Snad se inspirují i jinde na Šumavě a tu jednu stopu nechají na stopovači zvednutou, když to nebude dostatečně široké - ta mladší generace lyžařů jim za to bude vděčná a bude se sem ráda vracet. díky
Torpedo 13 leden 2012 19:35 | H.Planá
Díky správcum stop za skvělou lyžovačku,myslím si že dělaj co mužou,-uvaženě vyjedou až když je to efektivní když přestane snežit uvažujte lidi že to mate gratis.Černy vlk at si veme 3ečka na den a jde si zabruslit na Scheneben,když je stale nespokojen,tam dostane kvalitu ale za svoje tak co furt řeši ...........
Franta 13 leden 2012 12:59 |
Pro františka: Asi jezdíme na stejnou Šumavu, vidím to podobně. Hezký den a pozor na vlky.
františek 13 leden 2012 10:34 |
Dobrý den, jsme s manželkou důchodci a stále rádi jezdíme na Šumavu a pokud to jde, tak i na lyžích. Jezdíme pomalu a máme čas sledovat dění kolem nás i ve stopách. Potkáváme v některých dnech doslova stovky lyžařů a můsím říci, že naprostá většina je v klidu a v pohodě. S nespokojenci se setkáváme opravdu vyjímečně. Myslím si, že hodně velká část lyžařské veřejnosti je ráda, že se pro ně něco dělá a váží si toho. Při čtení některých příspěvků se může zdát, je na Šumavě všechno špatně a nikdo nic nedělá. To určitě není pravda. Přejeme všem mnoho krásných zimních zážitků.
Černý Vlk 12 leden 2012 14:22 |
@Zdenek: O bruslarskem raji z mych ust nic nepadlo a dokonce jsem psal, ze za brusleni az tak nebojuju, viz nize. Jsem si zcela vedom toho, ze nektere cesty jsou prilis uzke a frekventovane, ne vsude maji sirokou rolbu atd. Tvrdim pouze to, ze nektere trasy by slo upravit jen s jednou stopou tak, aby vznikly delsi okruhy na brusleni, problem tady vidim pouze v hlavach spravcu stop.
Navrhoval jsem pouze takto upravit dva okruhy, ktere z vlastni zkusenosti dobre znam a kde by to dle me nemohlo nikomu zasadne vadit a vznikla by pritom velka souvisla oblast na brusleni.
Kazdopadne na trasy upravene uzkou rolbou by bylo opravdu vhodne dat cedule s preskrnutym bruslarem tak aby si nekteri jak dotycna ze Srncova prispevku nemysleli, ze jakmile je mezi stopami na klasiku kus rovne plochy tak se da bruslit. Neda a kazdy kdo umi trochu lip bruslit to vi, z moji zkusenosti stopy obvykle nici lide, kteri bruslit ani klasiku moc neumi.
Toto byl muj posledni prispevek, protoze vse dalsi uz by bylo jen opakovani a reagovat na lidi typu Franta/Byciste, na to nemam cas.
Takze se loucim a doufam, ze po nadejnem zacatku s lepsim reportingem o usecich k brusleni budou brzy nasledovat i dalsi zmeny! Howgh.
Zdenek 12 leden 2012 13:08 |
Snad muj letosni posledni prispevek na tema brusleni.
Pro Frantu: sam svoje prispevky nechapu jako "snahu organizovat Sumavaky od pocitace", ale jako zpetnou vazbu pro spravce stop a ty, kteri chteji nejak vydelat na turistickem ruchu. Proste pisi, ze napriklad v mem pripde (minena cela rodina) takrka absolutni ignorovani brusleni ma za nasledek, ze na Sumavu v zime nejezdime (jak jsem psal nize, prestoze mame na Sumave ubytovani zdarma, utracime penize v jinych horach). A domnivam se, ze nejsme jedini.
Pritom nesouhlasim uplne s Cernym Vlkem, jehoz navrhy smeruji k "bruslarskemu raji" :-). Myslim, ze by v prvni fazi opravdu stacil jeden souvisly okruh pro brusleni. Napriklad ten, co navrhuje o nekolik prispevku zpet Srnec -- to bych byl naprosto spokojen.
Preji pekny den, Zdenek
jirka 12 leden 2012 12:59 | nove straseci
Kdyz vam Sumava tak vadi,nechapu proc sem jezdite.
Petr z Jistebnice 12 leden 2012 12:19 | Praha
V pátek mezi svátky jsem se byl po dlouhé době opět podívat na Březníku. Jakmile jsem poprvé do tohoto trochu odlehlého cípu Šumavy před lety zavítal, okamžitě jsem si ho zamiloval. Výhled na překrásné šumavské a bavorské hvozdy nemůže nikdy zklamat… Na vycházku jsme vyrazili vybaveni proviantem, protože jsme neměli chuť na párek a limonádu v kiosku na vrcholu. Když jsme se však blížili k rozhledně, přivítala nás vůně čerstvé polévky, na kterou se sliny jen sbíhaly. Lehce jsme zapomněli na bagety v batohu a zasedli k plným miskám. Já si dal zvěřinovou gulášovku, manželka, která drží bezlepkovou dietu brokolicový krém s květákem, a i dcera vegetariánka si vybrala! Pochutnala si na výtečné šumavské kulajdě s pravými hříbky! Je příjemné vědět, že i v hloubi naší krásné Šumavy podnikají lidé, pro které není rychlé občerstvení synonymem pro párek a drůbeží hamburger.
Díky pane Dvořáku!
Franta 12 leden 2012 11:51 | Strakonice
Byčiště má pravdu, i když se to někomu nelíbí, Šumava nebudou Jizerky. A když chci mít podmínky jako v Jizerkách, tak jedu do Jizerek. Také se mi líbí snahy zorganizovat práci Šumaváků od počítače. Na Šumavu jezdí lyžařů hafo a jezdit budou i když stopy ne bruslení budou jenom někde. Skol!
Černý Vlk 12 leden 2012 11:07 | Borová Lada
Jen krátká reakce na Vláďův příspěvek. V prvé řadě díky za snahu a opravdu oceňuji, že to tady někdo zainteresovaný nejen čte, ale i následně jedná.
“Věc se nedá nikomu nařídit, platí a starají se o věci sami, ale věřím, že se toto v rámci soutěže mezi lokalitami prosadí.” V tomto je podle mě zakopaný pes - pokud to má k něčemu vypadat tak musí Šumava soutěžit jako celek s ostatními lyžařskými regiony, ne jednotlivé mikrooblasti mezi sebou, to je blbost, na to nemají zkrátka dost finančních (snad s výjimkou Modravy...) ani lidských zdrojů. Tady je potřeba, aby nad tím byla koncepce a koordinace mezi jednotlivými k oblastmi. Dokud nebude na zastřešující úrovni někdo kdo bude rozvíjet tyto zastaralé stránky, řešit financování a propagaci sponzorů, zařídí výrobu jednotných zákazových cedulí a prosadí jejich plošnou instalaci, vysvětlí jednotlivým správcům, že určité úseky je možné upravovat jen s jednou stopou tak aby vznikly pokud možné souvislé úseky na bruslení atd. tak se to zásadně nezlepší. Jak je z příspěvků vidět, lidí co by celkem ochotně na podobné aktivity poslali příspěvek není asi úplně málo. V tuto chvíli ale jak píše Bílý Tesák není peníze ani kam poslat. Já rád pošlu peníze když budu mít jistotou, že s nimi transparentně naloží pro rozvoj lyžování v regionu tak jak to dělá třeba mnou často zmiňovaná www.jizerskaops.cz. Posílat ale dvě stovky na Borovku (protože na bruslaře dle mě zbytečně kašlou úplně a moc při úpravě nepřemýšlí), tři stovky na Kvildu, protože tam to podle mě dělají lépe a na Kubovku neposlat nic když sice stopu upraví, ale nejsou ani schopní pořádně informovat lyžaře, to dělat nechci, to nemá moc význam.
Srnec 12 leden 2012 08:54 |
Jen citace z webu kamzasnehem.cz od Jany B. : Od Pramenů skoro celou cestu čerstvě upravená dvojitá klasická stopa a manšestr (dalo by se bruslit). Stopa na bruslení i na Ptačí nádrže. Šumava dnes potvrdila, že je rájem pro klasiky.
Takže to vypadá, že i někteří z "klasické většiny" nemají jasno.
Já osobně mám raději klasiku než bruslení, ale obvykle kvůli podmínkám spíš bruslím a klasiku si vychutnávám prakticky jen když je na modrý extráč. Na Šumavě je to trochu problém, ale dá se odbruslit ze Zadova kolem Daniela na Zhůří, odsoupažit na HK, odbruslit (je-li to na široko) na Filipku, odsoupažit na Kvildu a zpět přes HK a Danielku. To dává celkem pěkný kratší okruh, kde se dá většina odbruslit a soupažit se moc nemusí (pokud tedy není porucha široké rolby). Na Bučinu se bruslením dostanu jen když sníh nataje a zmrzne a dá se volně po loukách bruslit, to je taky pěkné. Sám bych se samozřejmě přimlouval za to, aby to bylo jako v Jizerkách nebo Krušných horách, jako tady píšou skoro všichni, ale zase chápu, že ty hlavní trasy na prameny Vltavy atp. mají ve špičkách takový nápor turistů, že by jedna stopa asi nestačila. To si zase naopak nemyslím o té spojce Kvilda - Filipka a zmiňovaných okruzích na Popelnou, kde je vážně škoda, že se tam bruslit nedá. Skol
Bílý Tesák 12 leden 2012 08:10 |
Správně, dáš. Já taky. Ale jak a komu? Posílat to někam jako nějaký sponzoring nemá moc smysl, na to se vykašle i hodně lidí, kteří by jinak zaplatili. Skoro mi to připadá, že se na Šumavě nikomu moc vybírat nechce, protože by pak musel poskytnout odpovídající kvalitu služeb. Ale nechci jen nadávat, jen mi to letos připadá o fousek horší, než loni, zatímco v minulých letech jsem vnímal spíše pokroky. Třeba je to tím počasím.
Bettyna 11 leden 2012 17:37 |
Naprosto souhlasím s Černým Vlkem a jeho názory a nápady. Vlku podporuji tvůj boj. Jsem bruslařská menšina! Na Šumavu jezdím moc ráda a jezdím klasiku, i když bych mnohem raději bruslila, ale nechci se chovat jako prase a rozbruslovat stopy. Tím se ale nechtěně zařazuji do "klasické většiny" Minuly rok jsme byla v Krušných horách a nemám pocit že by tam byly cesty širší, přesto byl skoro všude pás jak na klasiku tak na bruslení. A počet klasiků a bruslařů mi přišel tak půl na půl. Žádná menšina a většina A co se týče placení. Když můžu dát 370 Kč za tři hodiny lyžování na Kobyle - což je věc nad kterou se nikdo nepozastavuje, tak dám klidně 200 Kč za běžkování na upravené trase bez výmolů a psích exkrementů.
Zaki 11 leden 2012 15:06 | Třemošná
Koukám, že už tu zase zaznívají hlasy, že šumavské cesty jsou na bruslení úzké. Tím chcete říct, že spousta asfaltek v bývalém hraničním pásmu je úzká? Cesty na české straně Šumavy rozhodně nejsou užší, než cesty na německé straně a rozhodně nejsou užší než cesty v Krušných horách, Jizerkách atd. To je jen o přístupu. Buď najet jednu stopu u kraje s pásem na bruslení a nebo posunout stopovače více ke kraji aby střední pás byl na bruslení dostatečný. Kdyby se takto najela třetina upravovaných tras, tak je Šumava ráj bruslařů.